5 Ocak 2010 Salı

Kuruluş Genel Gerekçe


Trakya Üniversitesi Rektörlüğü'ne
Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı'na


Kariyer ve Yönetim Topluluğu
Kuruluş Genel Gerekçesi

Dünyamızda gerek özel sektörde olsun gerek kamu sektöründe olsun kariyer ve yönetim anlayışını etkileyen faktörler son zamanlarda değişmeye başlamıştır.

Çok yakın zamanlara kadar kariyer denilince belirli bir alanda eğitim gördükten sonra bir kurum ya da firmaya gidip, eğitim görmüş olduğunuz alan ile ilgili giriş pozisyonlarında çalışarak, zamanla o kurum içerisinde yükselme anlaşılmaktaydı.

Bunun gerçekleşmesi için devlet kurumları veya özel sektör patronları, çalışanlarının bu yöndeki gelişimlerine doğrudan fırsat tanımaktaydı.

Ancak değişen zamanda; ulaşım, iletişim ve eğitim gibi olanaklarının artması, çalışanların da doğru orantıda rakiplerini arttırmaktadır.

Klasik yaklaşımda bireylerin, kurumların değerlerini benimsemeleri beklenirken, artık çalışanlar; kurumun değerleri, bireysel değerlerine uyduğu ölçüde kurumlarında kalmaktadırlar. Kuşkusuz bu durum kariyer ve yönetimi doğrudan etkileyen belli başlı değişimler olarak karşımıza çıkmaktadır.

Şüphesiz bilgi toplumunda en önemli güç, bilgidir. Geleceğin potansiyel çalışanları olan biz öğrencilerin, kendi alanlarında kariyerleri adına kullanacağı en etkili silah, bu bağlamda bilgili olmaktır.

Mesleki anlamda edinilmiş bilgi elbetteki yeterli olmayacak, bu bilgiler somut olarak uygulamaya konulduğunda, organizasyon ve bireye katma değer yarattığında bir anlam kazanacaktır. Çalışan adayları olarak tüm öğrencilerin iş yaşamında elde etmek istedikleri ve kariyerleriyle ilgili genel bir fikre sahip olmaları ve bu kariyer hedeflerine ulaşmak için motivasyonlarının olması esastır.

Bu bağlamda, öğrencilerin şimdiden kariyerleri için düşünmeye başlaması, kaçınılmaz bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Öğrencilerin bu çıkmaz karşısında içinde bulundukları boşluk ancak akademik ve sosyal faaliyetlerle doldurulabilir.

Bu esas doğrultusunda; Kariyer ve Yönetim Topluluğu olarak; öğrencilerin motivasyonunu ve sosyalleşmelerini; uygun kariyer tercihlerini yapabilmelerini sağlayabilecek beceri, kavram ve bilgileri geliştirmek üzere planlanan deneyim sahiplerinin katkısını sunma; bu çerçevede kişilerin vizyon, yetkinlik ve isteklerine yön vermek hususundaki boşluktan hareketle bu misyonu üstlenmekteyiz.

Bu misyon doğrultusunda faaliyet göstermek için, tıpkı kariyer anlayışındaki dünyada gelişen değişim fikirleri gibi, organizasyon esaslarında da değişim meydana getirmek esas teşkil edecektir.

Dünyada yönetim anlayışını etkileyen veya uyaran değişim faktörleri;
Ekonomi teorisinde değişim,
Yönetim teorisinde değişim,
Özel sektörün rekabetçi yapısı ve kaydettiği ilerlemeler,
Toplumsal eleştiri ve değişim talebi ile, sivil toplumun gelişimi şeklinde sıralanabilir.

Bu değişimler beraberinde çağdaş bir yönetim yapısını da getirmiş, eski anlayışlara farklı bir vizyon kazandırmış bulunmaktadır.

İyi yönetişim olarak tarif edilebilecek çağdaş yönetim yapısı;
Katılımcı ve paylaşımcı bir zihniyete sahiptir,
Pro-aktif ve gelecek yönelimli bir bakışı esas alır,
Girdi odaklı olmaktan çok, sonuç ve hedef odaklı olmaya yönelir,
Kendine odaklı olmaktan birey odaklı olmaya geçişi hedefler.

Bu anlayış çerçevesinde oluşturulan topluluğumuzun yönetim yapısı;

Şeffaf olmak, katılımcı olmak, düşük maliyetle çalışmak, etkili olmak, insan haklarına saygılı olmak, belirsizliği ve ayrımcılığı azaltacak şekilde hukuka dayanmak, demokratik yaklaşımlara açık, Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda, öngörülebilir yönelimlere gitmek şeklinde tanımlanmaktadır.

Bu doğrultuda yönelimlerimizin çerçevesini;

Geçmiş yönelimli değil gelecek yönelimli olmak,
Sorun çözme yönelimli değil, amaç yönelimli olmak,
Çok taraflı açık bir yaklaşım ve
Ödüllendirme yönelimli bir yaklaşım ortaya koymak, oluşturmaktadır.

Etkin bir yönetişim gerektiren bu yönetim modeli;

Üyeler arasında uygun görev dağılımı,
Yeteri kadar mali kaynak ve destek sağlanımı,
İyi örgütlenmiş bir yönetim yapısı ve kalifiye üye,
Etkin bir denetim ve disiplin,
Şeffaflık ve etkin bir katılım ile,
Öğrenci etkinlikleri koordinatörlüğü ve akademik danışmanla eşgüdüm ve bağlılıkla işlerlik kazanabilir.

Üniversitemiz topluluklarının aynı alanda faaliyet sürdürenlerinde, genel olarak yeniden yapılanmalarını gerekli kılan dört temel açık oluştuğu tarafımızdan gözlenmektedir:

Stratejik açık,
Bütçe açığı,
Performans açığı ve
Güven açığı...

Stratejik bir bakış açısından ve uzun vadeli planlamadan yoksun bir çerçevede aşırı sosyalleşme kaygısı güden ve bireyselleşen, gelirlerini aşan harcamalara yönelim eğilimli olan ve kaynaklarını fütursuzca kullanma yoluna giden, öğrencilerin beklentilerini karşılayamayarak performans açığı veren, etkisiz ve verimsiz kişiler nedeniyle, öğrencilerin; topluluklara olan güveni erimektedir.

Stratejik yönetim yaklaşımı ile;

Ortaya konan amaç ve ilkeler yönünde geleceğe dair tasarımlar geliştirme,
Misyon ve vizyon belirleme,
Temel amaç, politika ve öncelikleri şekillendirme,
Ölçülebilir başarı göstergeleri oluşturma ve önceden ilan etme,
Üye kaynaklarını geliştirme, unsurları vurgulanmaktadır.


Örgütsel yapı tasarımında,

Eş-başkanlık sistemi ile demokrasi, profosyonellik, saha uzmanlığı ve yönelim çeşitliliği, Kalifiye olma gibi kavramların içi doldurularak,
Esnek ancak dikey-kurmay organizasyon yapısı,
Çakışmaların ve çatışmaların engellenmesi,
Gerekli, etkin ve verimli hizmet birimlerinin oluşumunu sağlamak gibi unsurlar desteklenmektedir.

Kurulan yönetim yapısıyla;

Hantal merkezi birimler daha küçük ama daha etkin bir yapıya dönüştürülmüş olunacak, Yüklerinden arınan yönetim kademesinde stratejik düşünme boyutu güçlendirilecek,
Kaynak kullanımında stratejik planlar esas alınarak verimlilik sağlanacak,
Her şeyden önemlisi öğrencilerin topluluklara olan katılımı arttırılarak, güveni tazelenecektir.

Bu yapılanmayla;

Atatürk ilke ve inkılapları doğrultusunda,
Demokratikleşme ve sosyalleşme yönünde;
İnsan hak ve özgürlüklerine saygılı;
İşlerlik kazanmış bir denetim yapısına sahip;
Adil,
Etkili ve verimli,
Sonuç, süreç ve öğrenci odaklı;
Süratli ve kaliteli, proje ve sunumlar amaçlanmaktadır.

Kurulmaya çalışılan yeni denetim modeliyle ise;

İşlerlik kazanmış ve etkin,
Kurallara uygun ve geçmişe dönük,
Hedeflerden ve performans göstergelerinden yoksun olmayan ve
Yeterli kamuoyu denetiminin oluşturulması gözetilmeye çalışılmıştır.

Tüm bu çıkarım ve oluşumlardan meydana gelmiş olan dinamiklerin hayata geçirilmesi ve bu bağlamda farklılıklar yaratmak adına; düşünen, hedefleyen, yaratan ve düşündüren bireyler olarak, Sayın Rektörümüzün yer verdiği ‘Kültürel, sanatsal, sportif, alanlardaki başarılarla desteklenen bilimsel çalışmalar eğitimde kalitenin öncelikli hedefidir’ ifadesinden hareketle;

Trakya Üniversitesi, Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı bünyesinde, Kariyer ve Yönetim Topluluğu’nun kurulması tarafımızdan öngörülmüştür.

Gereği hususu, bilgi ve tensiplerinize saygıyla arz olunur.

.

Son Konular

Son Yorumlar


" Görüp ahkâm-ı asrı münharif sıdk u selâmetten, Çekildik îzzet-û ikbâl ile bâb-ı hükûmetten !.. "